"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
"Minden művészet egyazon forrásból ered" - Liszt Ferenc
Bemutatkozó | |
Logic soft Bt. 2014-11-25 17:23:22 |
Etűd meghallgatás
2017. november 27-én tartotta meg a zongoratanszak az I. félévre tervezett etűd meghallgatását. Az előző évek tapasztalataihoz igazodva ismét egy-egy tanár tanszakának meghallgatásával került lebonyolításra a 13-18 óráig tartott szakmai program. Az osztályonkénti szintfelméréstől ellentétben ez egy áttekinthetőbb, könnyebben értékelhető meghallgatási forma: átfogóbb képet kaphatunk egy-egy kolléga szakmai elképzeléseiről az etűdökben foglalt technikai feladatok megoldásáról, az etűdök tanításának módszertani oldaláról. Az etűdök kijelölését a kollégák az adott osztályra szabott tantervi anyag követelményeihez igazítják, illetve elsődlegesen a tanuló egyéni képességeinek, alkati adottságainak, gyakorlási lehetőségeinek figyelembevételével határozzák meg. A kezdőknek ujjgyakorlatok, ügyesítők megszólaltatására is volt lehetőségük, mivel egyrészt az idén nem teljes három hónap állt rendelkezésünkre a meghallgatásra való felkészítésre, másrészt a gyermek hangszerkezelési ügyessége még nem teszi lehetővé az etűdök megszólaltatását. A magasabb osztályban lévő tanulóknál különböző technikai feladatokat tartalmazó, a szaktanár által épp aktuálisnak vélt fejlesztési terület megerősítését szolgáló etűdök kerültek előtérbe.
Iván Golemian (hegedűművész és tanár) megfogalmazását idézve „a technika egyrészt a szellemi irányítás képessége, másrészt a kéz, kar és az ujjak mozgásának ügyes végrehajtása. A komplex technika célja valamennyi elem kifejlesztése a legmagasabb színvonalon: a hangszer lehetőségeinek tökéletes kihasználása.” Ennek a komplex fejlesztésnek fontos részét képezi az etűdökben foglalt technikai feladatok manuális megvalósításának tanítása: különböző figurációk (skálajáték, futam, trilla, akkordjáték, oktávozás,stb.) megoldásának és elsajátításának módszertani kivitelezése. Az etűdök által kidolgozott technikai feladatok elősegítik a darabokban előforduló azonos megoldásokat kívánó technikai részek lejátszását. Az etűdjátéknak fontos szerepe van a pergő-játék kialakításában, a virtuozitás megalapozásánál. Egy-egy jól beidegződött mozgásfajta elősegíti a lapról olvasás folyamatosságát, a hangnemérzet kialakítását. A meghallgatást követő tartalmas szakmai megbeszélés részét képezték a fent említett módszertani megállapítások. A témakör megvitatásánál a kollégák által kifejtett nézetek összességében megegyeztek. Jelenleg a technikai fejlesztés legnagyobb gátját tulajdonképpen a gyakorlás korlátolt mennyisége jelenti a kollégák többségénél. A növendékek túlterheltsége, a tanulmányokhoz való „szakkörjellegű” hozzáállás nehezen egyeztető össze a zeneiskolai követelményrendszer feltételeivel: mivel a fejlődés üteme a nem megfelelő gyakorlás hiányában lelassul és a fejlesztés jóval kisebb léptekben valósítható meg, a pedagógus rátermettségén múlik, hogyan képes a növendékei számára olyan darabok kijelölésére, melyekben az érzelmi érettségnek megfelelő zeneitartalom párosul a kézapparátus esetlegesen korlátjai ellenére is megvalósítható technikai megoldásokkal.
Minden kollégámnak gratulálok és további tartalmas munkát kívánok az egész tanévre!
Baja, 2017.december 10. Gubkó Adrienne
zongoratanár
Eseménynaptár | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Pénztári nyitvatartás | |
Hétfő: | 10:00-18:00 |
Kedd: | 10:00-18:00 |
Szerda: | 12:00-16:00 |
Csütörtök: | zárva |
Péntek: | zárva |